Abstract
In this chapter, we will consider selected projects relating to the transport or mobility transformation in rural and suburban areas, examining them in the context of connected and automated driving. The hypothesis outlined in this study is that, while connected and automated transport can fundamentally change the existing “system of automobility” (Urry 2004), the changes in question have to be seen in the context of specific local challenges and contemporary conflicts around mobility systems. This analysis therefore focuses on local mobility projects that look beyond simply replacing automobility’s fossil fuel combustion systems, instead aiming to achieve a broader-based transition via new mobility services such as public transport microsystems, non-profit lift services and car-sharing schemes.
Chapter PDF
Similar content being viewed by others
REFERENCES
Beck, S., and W. Plöger 2008. “Lebensstile und Mobilität”, in Stadtentwicklung. Lebensstile und Mobilität. Bundesverband für Wohnen und Stadtentwicklung, vhw FW 1, 48–51. https://tinyurl.com/y82e6zmn (23/4/2020).
Brunnengräber, A. and Haas, T. 2020. Baustelle Elektromobilität. Sozialwissenschaftliche Perspektiven auf die Transformation der (Auto-)Mobilität. Berlin: Transcript.
Dangschat, J. S. 2017. “Wie bewegen sich die (Im-)Mobilen? Ein Beitrag zur Weiterentwicklung der Mobilitätsgenese”, in Verkehr und Mobilität zwischen Alltagspraxis und Planungstheorie. Ökologische und soziale Perspektiven, ed. by M. Wilde, M. Gather, C. Neiberger and J. Scheiner. Wiesbaden: Springer VS, 25–52.
Dangschat, J. S. 2019. “Automatisierte und vernetzte Fahrzeuge – Trojanische Pferde der Digital-isierung?”, in Infrastruktur und Mobilität in Zeiten des Klimawandels, Jahrbuch Raumplanung vol. 6, ed. by M. Berger, J. Forster, M. Getzner and P. Hirschler. Vienna: Neuer Wissenschaftlicher Verlag, 11–28.
Danninger, O. 2019. “Dekarbonisierung der Mobilität in NÖ”, talk held as part of the 5th e-mobility conference “e-mobil in niederösterreich” in St. Pölten. www.ecoplus.at/media/14895/1_danninger_dekarbonisierung.pdf (30/1/2020).
eNu (Energie- und Umweltagentur des Landes NÖ) 2019. “Projekte in Niederösterreich”, www.umweltgemeinde.at/e-carsharing-in-niederoesterreich (31/1/2020).
Federal Ministry for Sustainability and Tourism 2019. “Integrated National Energy and Climate Plan for Austria, 2021–2030”, 18/12/2019. Vienna. https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/files/documents/at_final_necp_main_en.pdf (23/5/2022).
Federal Ministry for Sustainability and Tourism and Federal Ministry for Transport, Innovation and Technology 2018. “#mission 2030: Austrian Climate and Energy Strategy”. https://gruenstattgrau.at/wp-content/uploads/2020/10/mission2030_oe_climatestrategy_ua.pdf (23/5/2022).
Federal Ministry for Transport, Innovation and Technology 2018. “Austrian Action Programme on Automated Mobility 2019–2022”. Vienna. https://www.bmk.gv.at/dam/jcr:56570b3f-9b2a-42b7-838c-4a201a501ef3/action_automated_mobility_2019-2022_ua.pdf (23/5/2022).
Gausterer, F. 2019. “Projektabwicklung und Empfehlungen für Trägerorganisationen”, talk held as part of the seminar “E-Fahrtendienst in NÖ” organized by eNu (Energie- und Umweltagentur des Landes NÖ), 6/11/2019, St. Pölten.
Geels, F. W. 2012. “A socio-technical analysis of low-carbon transitions: introducing the multi-level perspective into transport studies”, in Journal of Transport Geography 24, 471–482.
Glasze, G. 2008. “Vorschläge zur Operationalisierung der Diskurstheorie von Laclau und Mouffe in einer Triangulation von lexikometrischen und interpretativen Methoden”, in Historical Social Research (33) 1, 185–223.
Hagemann, I. 2016. “Das gegenhegemoniale Moment der Demokratie. Gegenhegemoniale Projekte und demokratische Demokratie am Fallbeispiel der grünen Bewegung”, dissertation, Universität Duisburg-Essen.
Kemp, R., F. W. Geels and G. Dudley 2012. “Introduction”, in Automobility in Transition? A Socio-Technical Analysis of Sustainable Transport, ed. by F. W. Geels, R. Kemp, G. Dudley and G. Lyons. New York/London: Routledge, 3–28.
Komarek, M. 2019. “e-Mobilität & e-Fahrtendienst in NÖ”, talk held as part of the seminar “E-Fahrtendienst in NÖ” organized by eNu (Energie- und Umweltagentur des Landes NÖ), 6/11/2019, St. Pölten.
Laclau, E. 1990. New Reflections on the Revolution of our Time. London: Verso.
Laclau, E. 2002. “Was haben leere Signifikanten mit Politik zu tun?”, in Emanzipation und Differenz, ed. by E. Laclau. Vienna: Turia & Kant, 65–78.
Laclau, E. and C. Mouffe 2000. Hegemonie und radikale Demokratie. Zur Dekonstruktion des Marxismus. Vienna: excerpts.
Land Niederösterreich 2020. “NÖNahverkehrsfinanzierungsprogramm (NÖNVFP)”, http://www.noe.gv.at/noe/OeffentlicherVerkehr/Foerd_NOE_NVFP.html (1/2/2020).
Loorbach, D., N. Frantzekaki and F. Avelino 2017. “Sustainability Transitions Research: Transforming Science and Practice for Societal Change”, in Annual Review of Environment and Resources (42) 1, 599–626.
Manderscheid, K. 2014. “Formierung und Wandel hegemonialer Mobilitätsdispositive: Automobile Subjekte und urbane Nomaden”, in Zeitschrift für Diskursforschung (2) 1, 5–31.
Mitteregger, M., E. M. Bruck, A. Soteropoulos, A. Stickler, M. Berger, J. S. Dangschat, R. Scheuvens and I. Banerjee 2022. AVENUE21. Connected and Automated Driving: Prospects for Urban Europe, trans. M. Slater and N. Raafat. Berlin: Springer Vieweg. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-64140-8.
Nonhoff, M. 2006. Politischer Diskurs und Hegemonie. Das Projekt “Soziale Marktwirtschaft”. Bielefeld: transcript.
Österreichischer Städtebund 2015. “Positionspapier des Städtebundes zum bundesweiten Handlungsbedarf im Bereich des städtischen/stadtregionalen ÖPNV”, 18/3/2015.
Schwedes, Oliver 2011. “Statt einer Einleitung”, in Verkehrspolitik. Eine interdisziplinäre Einführung, ed. by O. Schwedes. Wiesbaden: VS Verlag, 13–36.
Statistics Austria 2020. “Pressemitteilung: 12.165-005/20. Pkw-Neuzulassungen”. www.statistik.at/web_de/presse/122440.html (15/1/2020).
Urry, John 2004. “The ‘System’ of Automobility”, in Theory, Culture & Society (21) 4–5, 25–39.
VCÖ(Verkehrsclub Österreich) 2015. “Beim Autobesitz geht Schere zwischen Stadt und Land immer weiter auseinander”. www.vcoe.at/presse/presseaussendungen/detail/vcoe-beim-autobesitz-geht-schere-zwischen-stadt-und-land-immer-weiter-auseinander (26/3/2020).
Vey, J. 2015. Gegen-hegemoniale Perspektiven. Analyse linker Krisenproteste in Deutschland 2009/2010. Hamburg: VSA. https://tinyurl.com/ya5vz95f (23/4/2020).
Wels-Hiller, S. 2019. “NÖGemeindebus-Modell. Grundlagen und Fördermöglichkeiten.” Talk given as part of the seminar “E-Fahrtendienst in NÖ” organized by eNu (Energie- und Umweltagentur des Landes NÖ), 6/11/2019, St. Pölten.
Wullweber, J. 2012. “Konturen eines politischen Analyserahmens – Hegemonie, Diskurs und Antagonismus”, in Diskurs und Hegemonie. Gesellschaftskritische Perspektiven, ed. by I. Dzudzek, C. Kunze and J. Wullweber. Bielefeld: transcript, 29–58.
Wullweber, J. 2014. “Leere Signifikanten, hegemoniale Projekte und internationale Innovations- und Nanotechnologiepolitik”, in Diskursforschung in den Internationalen Beziehungen, ed. by E. Herschinger and J. Renner. Baden-Baden: Nomos, 270–306.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Open Access This chapter is licensed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/), which permits use, sharing, adaptation, distribution and reproduction in any medium or format, as long as you give appropriate credit to the original author(s) and the source, provide a link to the Creative Commons license and indicate if changes were made.
The images or other third party material in this chapter are included in the chapter's Creative Commons license, unless indicated otherwise in a credit line to the material. If material is not included in the chapter's Creative Commons license and your intended use is not permitted by statutory regulation or exceeds the permitted use, you will need to obtain permission directly from the copyright holder.
Copyright information
© 2023 The Author(s)
About this chapter
Cite this chapter
Stickler, A. (2023). Lessons from local transport transition projects for connected and automated transport. In: Mitteregger, M., et al. AVENUE21. Planning and Policy Considerations for an Age of Automated Mobility. Springer Vieweg, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-67004-0_18
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-67004-0_18
Published:
Publisher Name: Springer Vieweg, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-662-67003-3
Online ISBN: 978-3-662-67004-0
eBook Packages: EngineeringEngineering (R0)